Friday, November 5, 2010

Apa hukumnya...?

Sekarang jam di laptop menunjukkan pukul 12.40 am. Aku masih berjaga sambil berchatting dengan rakan. Membincangkan masalah yang tak pernah selesai. Kadang-kadang rasa kesian menjengah di hati. Melihatkan ketulusan cinta dua insan yang terhalang oleh seorang manusia. Manusia yang mempunyai kuasa. Kuasa yang bukan calang-calang. Manusia yang mampu menjerumuskan seseorang itu ke neraka lantaran mengingkari kehendaknya. Ya. Syurga itu terletak di bawah telapak kaki ibu. Anak yang menderhaka kepada ibunya juga dikatakan tidak akan mencium hatta bau syurga sekalipun. Begitulah besarnya kuasa seorang ibu. Tapi persoalannya di manakah letaknya kewarasan seorang ibu bila tegar melihat seorang anak menderita dengan alasan yang tidak logik. Di mana letaknya tanggungjawab seorang ibu yang sanggup membiarkan anak melakukan maksiat dari membiarkannya memilih jalan yang halal. Apakah hukumnya??
Kita selalu berkata yang seorang ibu selalu menginginkan sesuatu yang terbaik untuk anaknya. Tapi kenapakah masih ada ibu yang sanggup untuk melihat anaknya menderita. Membiarkan anaknya mencari di mana kesilapan dirinya sedangkan kesilapan itu sengaja dibentuk ibunya untuk menidakkan kemahuan si anak. Agak rumit skali masalah ini.
Apakah hukumnya untuk si ibu yang sering memperkecilk-kecilkan kebolehan si anak, memandang rendah terhadap si anak, memalukan anak di hadapan orang lain, meminggirkan si anak, terbiar tanpa kasih sayang? Apakah hukumnya?? Aku bukanlah seorang yang arif yang mampu memberikan hukuman atas setiap persoalan yang timbul. Aku juga manusia biasa seperti kamu. Jadi kepada sesiapa yang tahu jawapannya, bantulah aku.. Sedarkan aku, berikanlah ku ilmu, biar ku tahu, apa hukumnya.....

0 comments:

Post a Comment